lördag 11 maj 2019

Vecka 19/träningsvecka 32

Efter två helger i rad med master-cup så är det nu en helt tävlingsfri helg. Blir då utmärkt att få träna på med lite olika inslag av intervaller. Jag har lagt in två stycken G1 pass i dessa har jag tänkt lägga in lite olika intervaller. Det ena kommer att innehålla 3x20 min. tröskelintervaller. Den andra kommer att innehålla 3x15 min. tröskelintervaller + 1x10 min. tröskel+(lite över tröskel). Skulle vädret vara okej så kan det också bli en riktig långtur på linjecykeln i G1 tempo.

Måndagen den 6 maj.

I dag blev det faktiskt en riktig vilodag, ingen träning alls. Plockade ihop cyklarna efter helgen och startade robotgräsklipparen. Senare på eftermiddagen så följde jag med ett av barnbarnen på gymnastikträningen. En lugn och stilla dag helt enkelt.

Tisdagen den 7 maj.

I dag vet jag faktiskt inte hur jag skall träna för nu på morgonen så snöar det ute, vilket inte inbjuder till något längre om ens ett kortare pass ute, vi får se när jag kommer hem från jobbet.
Riktigt jävla gråkallt och inte något trevligt cykel väder så det får bli ett pass på monarken istället. Tänkte börja veckan med korta intervaller för att senare öka på med längre. Därför så startade jag veckan med ett TC 4x8 45/15. Man kör +20% av sitt FTP i 45 sek och vilar i 15 sek, upprepar åtta gånger. Aktiv vila på 100-150 watt i fem minuter innan man upprepar allt igen fyra gånger.

Onsdagen den 8 maj.

Intervallerna idag blev längre än igår, vilket kanske inte var så svårt när de igår bara var 45 sek. Dessutom valde jag att köra ute på tempocykeln. Det har blivit en hel del cyklande på just tempocykeln efter mötet med Dan på idrottslabbet i Linköping. Dagens pass körde runt Skillingmark och det blev alldeles lagom att köra ett EB 3x20 minuters pass. De två första tjugorna gick väl bra men den sista var seg. Det känns fortfarande i benen efter helgens tävling. Vädret var väl inte det allra bästa, men det kom ingen nederbörd i alla fall. Skönt att kunna vara ute och träna.

Torsdagen den 9 maj.

En något gråmulen dag och regnig dag dessutom inte allt för varmt i luften gör att träningen förläggs inomhus idag. Monarken står alltid till tjänst och väntar bara på att få plåga den som sätter sig på den. Nåja det är inte monarkens fel att man är så angelägen om att plåga sig i någon timma, det är nog mera egot. Dagens träning blev ett EB 4x8 min. på 55-60 kadens. Körde passet ca.20 watt högre än jag borde, men det gick och jag klarade hålla pulsen där den skulle vara trots att den var något stigande under intervallerna.

Fredagen den 10 maj.

Om det inte regnar idag när jag kommer hem från jobbet så blir det ett tröskelpass på tempocykeln med 3x15 min intervaller och 1x10 min över tröskel. Skulle det regna så får jag väl köra dom på monarken istället.
Grått som busen är det men uppehållsväder i alla fall så det blir ett ute pass. Ganska så skönt i temperaturen är det också. Den första intervallen går ju lysande trots att det svider rejält i benen. Den andra och den tredje är godkända, men inte mycket mera. Sedan kommer problemet. De där tio minuterna som skall köras över tröskeln kan jag bara glömma idag, det går bara inte. Trots en bra start första minuten så pallar jag inte med resten.

Lördagen den 11 maj.

Går upp tidigt för att köra ett monarkpass, tänkte köra ett TC 4x8 45/15 men så blev det inte, jag mäktade bara med halva passet. Men ett TC 2x8 45/15 är trots allt bättre än ingenting. Nu gäller det att trycka i sig mycket näring för nästa veckas träning börjar om någon timma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar