söndag 5 maj 2019

Örestadsloppet (Master cup)

Örestadsloppet startar som tempoloppet i Barsebäck. Banan är en rundbana på 14,72 Km som skall köras ett antal varv(H-60 kör 4 varv). Varje varv har en stigmeter på 69 h/m så totalt sett så är det inte många höjdmeter som skall göras. De finns dock tre backar som man kan göra skillnad i. Dom är inte så branta men det är farten i backarna som gör skillnaden.
Checkar ut från hotellet ganska tidigt och beger oss iväg till startområdet för att hämta ut nummerlapparna till dagens race. Det är inte speciellt varmt idag heller, men det blåser inte lika mycket som det gjorde igår. Värmer upp på linjecykeln innan starten. Inte lika viktigt med uppvärmning som på tempo men det är skönt att vara i rörelse.
Starten går och jag har bestämt mig för att vara aktiv från början. Vi kör inte länge än 55 km så här gäller det att trycka på från starten. Redan efter ca. 1 km så går jag till attack. Tycker att jag klämmer på ganska bra och länge. Efter ett tag så slår jag av på farten, men bara för att komma med en ny attack. När jag slår åt sidan för att lämna över till någon annan så är det ingen som vill komma fram. Christer Öhman som kör i H-55 tar till slut tag i taktpinnen och höjer tempot. Christer var i övrigt en av de mest aktiva i klungan för dagen, annarsvar det sparsamt med försök från de andra. Det finns tre små backar på varvet. Den som kommer först ligger utefter campingen och här blåser det sidovind. Jag klämmer på igen och håller hög fart nästan hela backen upp. När vi sedan kommer ut på stora vägen är det fem kilometer kvar på varvet, och här är det mera sidamedvind. Här kommer också de två andra backarna. Här kommer också Christer Öhman igen och han kör hårt i den första delen. När den andra delen av backen börjar går jag fram igen och höjer tempot ytterligare. Jag vänder mig om för att se ett långt led av cyklister bakom mig. Efter ett tag så går jag ner i intensitet för att återhämta mig lite då kommer Christer igen. Vi viker av stora vägen och har nu 1 km kvar tills varvningen, då går jag fram igen och höjer tempot. Tror att det första varvet blev en chock för några i H-55. Varv två och tre var precis lika dana men med den skillnaden att klungan blir mindre och mindre för varje gång jag sätter in en stöt.
Ut på sista varvet och det svider i mina ben, men nu kan jag inte ge upp. Så direkt efter sista varvningen sätter jag in ytterligare en stöt och äntligen så minskar antalet cyklister som hänger på, men inte alla. Så efter att ha återhämtat mig lite igen så tar jag en riktigt bra och lång stöt och nu, nu äntligen blev jag av med alla, eller? Nä banne mig är det en kvar. Robert Jonsson CK Dainon, men Robert kör i H-55 och är inget hot för min del. Däremot så är det helt perfekt för oss båda två att vi kör i olika klasser, för då hjälps vi åt med dragjobbet in mot målet. Vi håller undan för de övriga och vinner varsin klass. Klungan går i mål 35 sekunder efter oss. Stig Andersson Plate från Uddevalla CK blir två och Håkan Samuelsson från SMACK blir tre i min klass.
Vilken helg det blev nere i Barsebäck! Tempot på lördagen är jag väldigt nöjd med och att jag även kan köra såpass hårt på ett linjelopp under längre tid är jag också väldigt nöjd med. Körde faktiskt linjeloppet bara några få watt under min tröskel. Att kröna detta med att ta min 50 och 51e seger i cykelopp är ju också ganska fränt. Ett annat litet jubileum hade jag idag när det blev min 100e pallplats på cykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar