söndag 2 april 2017

G1 5.00.00 #2 ¤5ST

Vilken dag!
Hur gött som helst, okej lite kallt vid starten men sedan blev det gött.
Idag skulle det bli ett distanspass på minst 5 timmar. Passet som egentligen innebär att man skall köra lugnt och jämt under en lång tid. Det gäller att ha disciplin på dessa pass, verkligen hålla sig från att ödsla för mycket energi den skall man ha till senare under dagen. För andra hälften av passet innebär 2st EB 20minuters intervaller och sista timmen skall man köra 5st maxspurter på 30 sekunder vardera. Så det gäller att inte slarva.
Men i den här miljön som vi har i Värmland så är det lätt att sitta och drömma sig bort även på en cykel. Turen idag gick från Åmotfors via Koppom och Vännacka. I Vännacka så tog jag höger mot Hämnäs. I Hämnäs så viker jag av mot Korsbyn för att komma ut på E18 mellan Töcksfors och Årjäng. Jag korsar E18 och kör mot Holmerud. Fortsätter rakt fram och kommer fram i Fölsbyn. Där tar jag till vänster mot Årjäng. Fortfarande väldigt återhållsam och fokuserad på att hålla det tempo som jag tänkt från början. Vädret har nu gjort att det är varmt och skönt.
Lagom tills jag kommer fram till Vännacka(för andra gången idag)så startar min första EB 20 minutare. Har egentligen inga större problem att hålla mina Wattsiffror uppe så länge det går uppför mot Finnskogen. Problemen kommer när det börjar gå utför igen, men då har jag bara några minuter kvar av 20an. Den andra 20an är inte lika enkel som den första för den körs mestadels utför mot Sulvik. Men jag tycker ändå att jag orkar hålla ihop det ganska så bra. Nu återstår det 5st maxspurter! Efter den första så känner jag hur ont det gör i benen, men jag genomför dom med de krafterna som jag har kvar. Efter fem timmar och två minuter så svänger jag in hemma på Solliden
Kurvan på watt och puls blev ju ganska bra.

/Thommy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar