lördag 15 april 2017

Mallorca dag 6

I dag blev det en skön liten utflykt tillsammans med ett glatt gäng. Utflykten gick till  Cap de Formentor, en fyr på öns nordligaste udde. Niclas & Jeanette, Anna & Patrik, Stefan & Sivan, Kenneth & Jakob och jag & Annika reste från hotellet klockan tio. De andra Tomas, Henrik och Johan tog en tur söderut.
Idag hade jag inga speciella övningar inplanerat i cyklingen, utan turen handlade mest om att njuta av att vara ledig och..... att bara ha det skönt. Men det är klart är man här och backen upp till Talaia d'Albercutx(peppar karet) ligger framför en så måste den testas. Jag visste vad jag hadde för tider 2015 när  vi var här. Att slå den tiden trodde jag skulle  bli svårt.
Tiden tas från korsningen Ma-2200 och Carrer de Formentor. Till en början känns det ju väldigt bra, men det är så länge det går utför! Efter 500 meter så börjar det gå uppför och då är det inte lika lätt längre. Upp till Mirador Colomer är det  3,3 kilometer med en stigning på 5,7%. 2015 så körde jag de tre kilometrarna på 10:34 vilket jag tyckte var bra för att vara jag. Nu passerade jag Mirador Colomer på 9:40! Men nu återstår den värsta biten av klättringen. För efter att ha svängt höger vid Mirador Colomer så återstår det 2,1 kilometer på väldigt dålig asfalt före man når målet vid Talaia d'Albertcutx. Tiden 2015 var 19:12, tiden idag blev 17:13!!! En förbättring med nästan två minuter! På den 5,4 kilometer långa och 6% branta klättringen Det kändes skönt att få som ett kvitto på att man är på rätt väg.
Efter att ha pustat ut lite så vänder jag åter ner till Mirador Colomer lagom för att se att Annika anländer toppen.
Men nu kommer jag att cykla resten av dagen tillsammans med frugan. 
Ute vid Formentor återsammlas allihopa för att ta lite kort och naturligtvis en fika. Annika och jag tar vårat eget  tempo hem till  hotellet. Och man kan bara konstaterar att det har varit  ytterligare en helt underbart dag i cykelsadeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar