söndag 23 april 2017

Swe-cup Örestadsloppet.

Idag är en ny dag. Vaknar klockan 05:00 klarvaken! Och kan bara inte somna om. Årets första linjelopp i swe-cupen Örestadsloppet skall köras. En ganska lätt rundbana som skall köras ett antal varv. Banan i sig har inga svårigheter utan erbjuder bra så kallade "hängåkare" fina möjlighet att kunna gå med. Men vädret och då tänker jag på vinden kan ställa till det lite grann för den typen av åkare. Det gäller att utnyttja den på ett bra sätt.
Just när starten går så slutar cykeldatorn fungera, den bara dör! Jag kan bara se hastigheten och tid! Får helt enkelt förlita mig på känslan. Jag tar tag i taktpinnen direkt från start. Stig Plate Andersson ligger precis på mitt hjul och bakom honom ligger Krister Bergström(H-60). När vi kört ca 4 kilometer vänder banan upp och vi får medvind. Jag går fram och tycker till rejält. Efter ett litet tag sätter jag mig ner på sadeln och tittar bredvid mig.  Där sitter Krister och Stig. Bakom dessa herrar är det tomt! Utan att behöva prata med varandra så håller vi ett hyggligt tempo så att ingen skall komma in på rulle. Sammarbetet fungerar bra. Okej att arbetsbördan är lite ojämnt fördelat, men det är inte det som är det viktiga. Det viktiga är att alla tar sitt ansvar. Varven rullar på och vi utökar hela tid avståndet bak till klungan. Vinden verkar också  tillta under loppets gång, och emellanåt är det lite otäckt när vi ligger så nära varandra och vinden tar tag i cykeln.  När vi går ut på femte varvet så måste jag fråga Stig om det här är sista varvet, för jag hörde ingen klockringning. Ja jag är säker på att det är sista säger han. Precis när Stig säger detta så glider en komisariebil upp på sidan av oss och förkunnade att det verkligen är så. Medveten går jag ner aningen i intensitet, och jag viker undan lite mera än tidigare. När det återstår en liten backe och ca 2 kilometer till mål så får jag fram Stig. Krister lämnar en lucka som jag går in i bakom Stig. Krister vill inte blanda sig i min och Stigs uppgörelse i H-55, han är sedan länge klar  segrare i H-60 klassen.
När så Stig slår åt sidan så går jag inte fram med en gång.  Jag åker lite och tittar på'n. Men mitt i backen så ökar jag tempot. Jag gör ett försök till ryck,  även om accelerationen var som en överlastad Finlands färja så får jag en liten lucka till Stig. Luckan växer hela tiden ner mot kilometermärket och jag håller undan ändå in i mål.  Ohh,  va skönt. Årets två första tävlingar i swe-cupen är avgjorda och jag vann båda, full pott. Vilken helg! Först att slå Gabor Klöczl på ett tempolopp och sedan slå Stig Plate Andersson i ett linjelopp. Det är nästan för bra för att vara sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar