söndag 16 april 2017

Mallorca dag 8

Idag är det vilodag! Fast en tur på cykeln blev det naturligtvis. Jeanette, Annika och jag tog en liten sväng tillsammans. Startade klockan tio och åkte ner till sa Pobla. Därifrån gick färden vidare till Buger och Campanet. En något  sämmre väg tog oss sedan till Moscari och vidare till Selva. Klättringen från  Selva till Coll de sa Batalla tio kilometer, men med fin asfalt och en jädra kämpaglöd så tog sig tjejerna an klättringen. Väl uppe vid Coll de sa Batalla så ville Jeanette vänta på mig och Annika vid macken, medan jag och Annika skall ta os ner till Port de sa Calobra. Sagt och gjort vi börjar klättringen upp till Coll de Cal Reis som ligger på 682 m/öh.
Annika tog sig hit upp utan större problem, men nu väntar 9,5 km utförskörning. Samtidigt som regnet formligen hänger i luften. Väl nere vid Port de sa Calobra fryser vi rejält båda två så vi bestämmer oss för att fika före vi vänder uppåt igen. När vi sitter och fikar så dyker det upp en skoghalls cyklist! MR Ape'll har tagit sig en sväng ner också. Han fryser så mycket att hans smala långa ben skakar så knäskålarna låter som två marakas. Tillföljd av lätet från Kenneths knän börjar två barn att dansa!!
Det finns inte så många alternativ för att komma upp igen!! Ett är båt, ett annat är helt enkelt på samma sätt som man kom ner,  på cykel! Annika valde naturligtvis det rätta, på cykeln.
Vädret har ändrat sig lite till det bättre under fikan och det har  blivit några grader varmare. Efter tre kilometers klättring så frågar Annika "hô môe trur du jä kan få för cykeln?" va! Jag hör inte,säger jag,  varpå hon närmat vrålar i mitt öra.. "SKULLE DET RÄCKA SOM HANDPENNING TILL FERARRIIINN???" det är vid sådana här lägen som en riktig Karl vet hur en kvinna ska tas.. Man backar ner några meter och är tyst. Ärligt talat så är jag  djupt imponerad av Annikas prestation, för hon klarar av hela sa calobra och utan hjälp. På väg ner från Coll de Reis möter vi Jakob, Sivan och Stefan. De är tydligen också på väg ner till sa calobra!
Efter ett tag så träffar vi naturligtvis på resten av gänget. Sarah, Patrik, Anna och Niklas sitter vid ett vägfik och väntar på de som just begett sig till sa calobra. Annika har fått ett meddelade från Jeanette att hon finns vid macken en mil ner. Vi beger oss dit för att möta upp henne. Resten av resan kör jag, Jeanette, Niklas och Annika  ihop hem till hotellet. Vilodagen är över,  det blev nästan 120km och 2010 hö/m. 😀🚵

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar