torsdag 20 april 2017

Swe-cup Örestadstempot.

Tidig fredags morgon och på väg igen.  Den här gången är det till Barsebäck och swe-cupen. Jag har faktiskt ordagrant bara bytt resväska. Vi kommer att mellanlanda i Säffle hos Stefan och Sivan för att bli upplockade av Andreas Rundquist och Stefan Blomqvist. Trevligt med lite ressällskap.
Klockan tio rullar vi ut ur metropolen Säffle. Vädret är lite småkyligt men solen lyser i alla fall. Ju längre neråt landet vi kommer, ju sämre blir vädret. Lagom tills vi kommer ner mellan Ängelholm och Helsingborg så börjar det regna.  Vi tänkte oss att köra tempobanan på cykel efter att vi installerat oss, men blåsten och regnet gjorde att vi valde att göra det med bussen i stället.
Swe-cup 1 Örestadstempot.
Nästa startande nr:155 Flognfelt Skoghalls CK Hammarö, ropar startern upp. 12:35 ger jag mig iväg på årets första Swe-cup lopp, Örestadstempot. En minut före mig startade den regerande Svenska mästaren Martin Collander från Mölndals CK, ett perfekt läge att ha om man nu orkar med i Martins tempo.
Första kilometern är i stark medvind och jag missbedömer farten in i första  vägkorsning lite! Med alldeles för hög fart håller jag på att köra rakt in i en refug. Jag klarade refugen med ett nödrop bara för att träffas som en klubba av motvinden. För blåser gör de, riktigt friska vindar. Men inte besvärliga. För vinden är ganska så konstant och den kommer ganska så rakt framifrån på vägen ut. Det gäller bara att acceptera att hastigheten är relativt låg,  bättre att kolla på wattsiffror i stället. Jag ligger hela tiden precis över min tröskel, och jag tycker att det fungerar jättebra. Jag ser att jag plockar några sekunder på Martin hela tiden. Vid vändningen så ser jag att jag tagit in 25 sekunder på Martin. Om det var motvind ut till vändning, så blir det ju rimligt vis medvind hem igen. Mycket riktigt blev det så. Hela tiden med fokus på själva loppet inget annat får existera,  hålla wattsiffrorna där de skall vara.  När det är tre kilometer kvar så passerar jag Martin och är nu ganska så säker på att jag har en andra plats säkrad. För att rå på den regerande nordiska mästaren Gabor Klöczl från Holte CK i Danmark fanns liksom inte i mina tankar. Jag går i mål efter 30 kilometers tempo på tiden 42:37.1, en tid som är min bästa tid någonsin här i Barsebäck. När jag sedan rullar tillbaka in mot målet där prisutdelningen just äger rum för H-40 och där Stefan Schützer just fått priset som tredje snabbaste i klassen. När Annika vänder sig om och säger,  grattis du vann! Vann? Säger jag,  men Gabor då? Du slog honom säger hon, Gabor Klöczl fick tiden 42:42.0 han var 4.9 sekunder efter dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar