fredag 16 augusti 2019

Dagen innan SM i Jönköping 2019

Tempo SM och linje SM blev ju som bekant delat på i år. Båstad tog hand om linje som förövrigt gick av stapeln den 28 juli. Att man delat på linje och tempo är jag inte lika positiv till som Stefhan Klang på SCF, men då vet Stefhan ingenting om mastercykling heller, kanske inte ens att det existerar. Att det skulle höja statusen på tempo SM tror jag inte ett smack på, man kan göra hela SM till en folkfest i stället. Det är ju väldigt roligt för som i detta fallet norrlänningar som får två riktigt jobbiga och långa resor. Dessutom så har man mage att kalla tempobanan "en bana som passar alla" så därför skall den vara permanent i några år framåt. Hur kan man bara kläcka ur sig något så dumt, det är klart som korvspad att den inte passar alla. Jag säger bara grattis till alla som den inte passar, inga framskjutna placeringar i år, och troligen inte de närmaste åren heller. Man får helt enkelt vänta i några år tills man kör på en annan bana som förhoppningsvis passar! Det är bara ett problem! Som mastercyklist så har du inte en uppsjö av år att vänta in.

Vi reste ner till Jönköping på fredagen förmiddag. Detta för att jag vill testa banan en gång till innan lördagens tävling. Runt fyratiden är vi ute vid Lekeryd och starten på tempobanan. Innan vi kom hit passade vi på att checka in på hotellet så det var klart. Strax före vi kom ut till Lekeryd så hade det kommit en regnskur. Men när vi parkerar bilen så har det redan slutat, men vägbanan var fortfarande blöt. Jag vill ta det lugnt på genomåkningen idag. Det dröjer dock inte speciellt länge innan jag tappade bort både vett och sans, plötsligt var jag i tempobubblan och glömde bort att ta det lugnt. Banan är inte speciellt svår men det är en kurva som skrämmer mig lite. En högersväng som dycker och med ett hål i vägbanan. Jag har försökt att ligga kvar i tempopinnar flera gånger, men nej, det går inte. Jag kör två varv på banan och det andra varvet tar jag det mycket lugnare.  Nu blir det att ta sig tillbaka till hotellet och ducha innan vi går ut och äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar