torsdag 22 augusti 2019

Roslagsbro linje Master-cup

Det andra loppet den här helgen är ett linjelopp uppe i Norrtälje. Det här är det sista testen innan vi reser till Polen och VM. Roslagsbro linje är för övrigt ett helt ny tävling på för min del, här har jag aldrig varit på tävling tidigare. Reste dit efter tempot igår för att kolla banan. Banan går på smala vägar ute i Roslagen, i en härlig miljö. Jag nöjer mig med ett varv, jag känner mig sliten efter dagens tempo.
Idag kör vi ihop med damerna och det är faktiskt dom som tar initiativet från början. Så fort mastern släpper iväg fältet så går dom i spets och dom kör tufft, riktigt tufft. Men snart har missilen Krister Bergström från Fredrikshofs IF fått upp farten, å jösses vad han körde, åh han gnäller för att jag går tidigt i loppen. Vår klunga minskade betydligt men det blev inte lugnare för det. Krister kör otroligt hårt och snart har vi gått ifatt H50-55 som startade två minuter före oss.
När det återstår ca 3km av första varvet så går krister, jag, Håkan Samuelsson och Lars Kalin om hela klungan. Krister går fram och tar en så hård förning att Kalin tvingas släppa från rulle. Ut på andra varvet upptäcker vi en cyklist framför oss. Vi är snart ifatt honom, en utbrytare från H50-55, strax efteråt blir vi uppätna av H50-55 klungan. Det blir lite diskussioner om hur vi kommer lösa det här med att vi kommit in i deras klunga. Men vi i H-60 löser det här på egen hand, vi går helt enkelt igen. Fast så här i efterhand så tror jag att komisarien neutraliserade ca 20 kilometer för H-50/55 klungan för att släppa iväg oss.
Håkan, Krister och jag var åtminstone ensamma i täten ut på vårt tredje och sista varv. Jag börjar nu liksom vänja mig vid Kristers hårda förningar medans Håkan verkar ha det jobbigare. Mycket riktigt vid en liten dubbel backe går jag fram och höjer tempot och Håkan tvingas släppa en lucka. En lucka som han inte orkade täppa igen. Håkan skall försvaras med att han också har en pyspunka och inte så mycket luft kvar i däcket.  När vi kommer ut på stora vägen igen så förstår jag att Krister Bergström blir jag inte av med, och inte har jag någon chans i en spurtuppgörelse. Så vad gör man? Jag väljer att hålla ett jämt tempo så att inte Håkan kommer ifatt sedan hoppas man ju in i det längsta att man i alla fall kunna bjuda Krister på lite motstånd. Men "krille" är för bra och han vinner dagens linjelopp ganska enkelt tillslut. Men jag tror att även Krister var trött efter dagens race, det var i alla fall jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar