fredag 16 augusti 2019

Tempo SM i Jönköping 2019

Det är inte varje tävling som man startar så sent på dagen som idag. Min start är inte förrän 15:06 så det blir en lång dag. För första gången i år så startar jag före Håkan Samuelsson från SMACK. Inte nog med att jag startar före Håkan jag startar först i min klass. Det innebär ju att man inte har någon som helst koll på dom andra i klassen. Det gäller att enbart fokusera på sitt och inte tänka på hur de andra kör, det kan man ändå inte påverka.
Frukosten på hotellet är helt ok. Vi tar det riktigt lugnt eftersom jag startar så sent. Men vid ett tiden är vi på plats. Jag tänkte gå bort och mäta in cykeln men det regnar så inihelvete så vi sitter kvar i bilen ett tag tills det lugnat ner sig lite. Mätningen går bra och cykeln blir godkänd av kommissarien. I dag så tar jag det verkligen lugnt på uppvärmningen, låter mest benen snurrar runt för att få dom att fungera.
Klockan 15:05 rullar jag upp på startrampen som förste startade i H60. Idag har jag lovat mig själv att gå ut försiktigt i starten för att sedan öka. Fyra hundra meter efter starten så kommer den första och vad jag innan tävlingen ansåg värsta backen. Mitt i backen går jag ner på lillklingan för att inte bränna benen direkt. Men frustrationen blir fullständignär jag märker att jag inte har flera växlar att ta till och wattsiffrorna är höga. Tillslut så släpper backen taget om mig och jag kommer upp på en plattå. Äntligen börjar man nu komma igång på riktigt, då kommer en vindpust från höger och jag känner att det här kommer att bli spännande på flera sätt. Som tur är så är vägen delvis avstängd så man möter inga bilar. Farten är ganska bra nu men efter ett litet tag så svänger man höger och rakt in i motvinden. Nu kommer också banans andra backe. När jag tränat här har det varit medvind, men nu var det riktigt jäkla motvind. Tyckte jag att den första backen var tuff så var den här ännu tuffare.  Efter backen så fick jag snart fart på grejerna igen, men nu närmade jag mig det partiet som jag egentligen fruktade mest. Vi passerar en bondgård och går in i en vänster högersväng. Jag tar det medvetet lugnt och klarade svängarna bra, ner i tempoställning igen och full fart. Snart kommer jag fram till ett vägbyte och ut på en större väg. Äntligen får man lite medvind och hastighet ökar till strax över femtio kilometer i timmen. Snart kommer återigen ett vägbyte men nu är det raka vägen in till varvningen i Lekeryd.  Jag håller ett jämnt och bra tryck in till varvningen.
När jag går ut på andra varvet så känns det som att jag har accepterat att det kommer att gå sakta i backarna idag.  På det viset blir jag inte så frustrerad över hastighet utan tänker positiva tankar och tror att jag tar igen den förlorade tiden på sista delen av banan. När jag svängt upp i motvinden på andra varvet så får jag se att Lars Kallin från Örebrocyklisterna sitter i diket och tittar rakt ut. Jag vet inte vad som hänt Lasse men släpper det när jag ser en cyklist framför mig. Det är en kille i H-55 klassen och mitt i banans andra backe går jag om honom. Konstigt, det känns nästan som om jag har kommit in i någon sorts andra andning. Även kurvorna vid bondgården går bra och snart är jag ute på stora vägen igen. Den här gången ställer jag mig upp på på pedalerna och trycker till så att jag kommer upp i hastighet snabbare. När jag återigen intar tempoställningen så bibehåller jag hastigheten väldigt bra tycker jag. Sista biten in mot målet i Lekeryd nu, det är fem kilometer kvar och jag har upptäckt ryggen på ytterligare en cyklist från H-55 klassen. Jag håller fortfarande ett högt tryck för att vara mig och jag närmar mig snabbt cyklisten framför mig, och snart passerar jag honom. Konstigt nog så känner jag ingen smärta i benen trots att jag verkligen ligger på hårt i de små motluten som återstår. Plötsligt så ser jag att det står 2km i vägen och jag förstår att det nu är mest utförskörninge in mot målet. Jag känner med en gång att det här var ett bra tempolopp av mig. Snart står det också klart att jag har vunnit H-60 klassen och är svensk mästare 2019. För rolighetens skull så kollar jag på resultatlistan i H-55 klassen och upptäcker till min glädje att jag skulle ha blivit tvåa i den klassen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar