fredag 30 augusti 2019

Rekning av linjebanan i Poznan.

Idag är det vilodag från tävlandet då passar de flesta på att cykla igenom linjebanan för att få lite känsla över hur den ser ut.
Jag tar mig bort till race centrat och starten på linjeloppet. Får köra cykelvägar på första delen som är i stort sett spikrak och bred väg i ca 9 kilometer innan vi svänger av stora vägen och ut mot landsbygden. För det mesta är underlaget ganska bra men det finns avsnitt som är riktigt dåliga. Asfalten är så grov och ojämn att man tror man kör på riktigt stora gatsten. Det längsta avsnittet av den dåliga asfalten är på ca 2,5 kilometer och det är tre stycken sådana längre avsnitt. I övrigt är banan helt okej och helt utan backar. Man kan säga att det är samma bana som på kvalet i höstas, förutom starten och målgången. Det skall bli spännande att se hur dom tänker gällande målgången. Sista två milen körde jag ihop med några kanadensiska och slovenska cyklister. Den ena av kanadensarna visade sig vara gift med en svenska. Att jag träffar på folk som alltid vill prata trodde jag bara hände när Stefan Schützer är med. Men idag vid ett ljuskryss stannar det till en bil intill mig och föraren vevar ner rutan. En liten glad farbror frågar något på polska. Jag förstod att det var något om träning så jag sa på engelska att jag skulle köra VM här i Poznan. Varpå han frågade om jag inte var polak, nä jag är från Sverige säger jag, varpå mannen med ett  brett leenden for iväg. Lite roligt att två från olika länder pratar med varandra på obegripliga språk för båda, men ändå verkar förstå varandra.
Efter genomåkningen av banan åker jag tillbaka till hotellet för att duscha. Senare på dagen så tar jag och Annika en promenad till Poznans största park, Park Cytadela. En enorm frilufspark mitt inne i Poznan.  Här finns det utegym, lekpark, fiskdamm, en jättestor rospark, en massa skulpturer och ett liknande militär fordon museum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar