tisdag 27 augusti 2019

UCI GRAN FONDO WORLD CHAMPIONSHIPS POZNAN 2019

Idag startar vm på riktigt och som brukligt är så startar man med tempo och äldsta damerna. Det är riktigt varmt och skönt även idag, dryga 30°c i skuggan. Jag känner mig väldigt lugn och avslappnad hela tiden, kanske beror det på att jag varit med några gånger tidigare. Det är ju det här jag älskar, att få mäta mig med världens bästa cyklister i min åldersklass.
Alla förberedelser är nu gjorda och mitt namn ropas ut i högtalarna. Jag rullar in i inchecknings gaten och fram till cykelkontrollen. Inga problem med måtten, därefter scannar dom av cykeln och kollar så att man inte har någon elektrisk motor gömd i ramen. Äntligen är jag framme vid startrampen.
Jag sätter mig tillrätta på cykeln och startern räknar ner från fem till noll. Jag rullar av startrampen och är igång på VM tempot i Polen 2019. Man hinner knappt få upp farten och komma ner i tempoställning innan man måste ta det lugnare igenom en höger sväng. Samma sak igen fast nu svänger man vänster istället. Äntligen är jag på själva banan en nästan två kilometer lång sträcka med dålig asfalt. Men nu i race fart så märker man inte det så mycket. Snart är framme vid den första riktiga svårigheten, ett vägbyte till höger där man kommer in med ganska hög fart. Själva åkytan blir väldigt begränsad eftersom svängen är avkonad i mitten så att man inte kan gena igenom svängen, dessutom är det ett hål i asfalten på insidan. Jag klarar svängen bra och är snart nere i tempoställnig igen. Efter vägbytet så är det jättefin asfalt. Jag passerar nu killen som startade 30 sekunder före mig. Snart är jag vid banans andra svårhet. En höger vänster sväng som också är avkonade, jag reser mig upp, håller i styret och rullar igenom, inga problem. Nästa vägbyte är om två hundar meter men här kommer vi ut på en större väg vilket gör att man har lite mera plats att röra sig på. Nu är det bara två kilometer kvar tills vändpunkten och inga konstigheter.
Efter vändpunkten så är det precis samma bana tillbaka in mot motorstadion. Inne på stadion så ska vi köra ett varv innan vi går i mål. Igår när vi tränade här fanns det avspärrning i form av bildäck som man åkte runt, i dag var dom borta och man fick åka rakt fram vilket kändes konstigt eftersom det på vissa ställen i asfalten växte långt gräs! Men efter att ha rundat hela stadion så var jag nu på väg in i mål. Jag känner väl varken bu eller bä om loppet som så, kan väl säga att det inte var ett av mina bästa tempolopp, men heller inte av de sämsta. Slutade på 13e plats vilket är mitt näst bästa VM resultat i tempo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar