torsdag 1 augusti 2019

Resan till Finland(Åland) och NM 2019

Årets nordiska mästerskap går av stapeln på Åland. Förra gången jag var i Finland på cykeltävling så var vi i Vanta utanför Helsingfors. Den gången (2015) var det också Nordiska mästerskapen som kördes och för min del så gick det väldigt bra. Jag återvände hem från Finland med två mästerskapsmedaljer, ett silver på tempo och ett brons på linjeloppet. Den här gången hoppas jag att det blir lite mera värme än det var förra gången, för då var det ruskigt kallt och blött.
Vi reser tidigt jag och Annika. Redan halv fyra sitter vi i bilen med destination Grisslehamn. Färjan går redan klockan tio på förmiddagen och med på samma färja är Andreas Rundquist, Sara Carling och Tina Forsberg. Stefan "Blomman" Blomqvist tar en senare färja och Fredrik Nylén reste över redan igår.
Överresan till Åland och incheckningen på hotellet går bra. Andreas och Åsa bor på samma hotell som jag och Annika, ja till och med i rummet bredvid. Här ska också blomman bo. Efter att ha fått oss en bit mat så tar vi kontakt med Fredrik som bor ute vid tävlingscentrat i Kärringssund. Medan Andreas, Fredrik och jag testade tempobanan så bekantade sig Åsa och Annika sig med Kärringssund. Tempobanan var en trevlig bana. Den har inga direkta svårigheter utan är en sådan där jobbig jävel som man måste hitta en bra rytm på. Det som utmärker banan lite speciellt är att den mestadels gå på 90 väg! Och att det är stora vägen från färjeläget till Mariehamn som vi kör på.
När vi kört banan och återkommer till Kärringssund så kontrollmäter vi cyklarna. Fredrik får anmärkning på sin cykel och får meka lite, medan min klarar kontrollen. Lite "tjöt" med både konkurenter och landslags kompisar blir det också innan vi hämtar ut nummerlapparna. Vi avslutar dagen med en bit mat på en pizzeria inne i Mariehamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar